Dry needling

Over Dry Needling

Dry needling is een speciale methode binnen de fysiotherapie. Met behulp van speciale technieken die de spieren aanprikken, zullen deze snel en langdurig ontspannen raken. Bij dry needling wordt er een droge acupunctuurnaald gebruikt, dus er wordt geen vloeistof in de spieren gespoten. Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij dry needling wordt er één naald gebruikt waarmee de spieren kort worden geprikkeld. De spierknopen, ook wel triggerpoints genoemd, die de pijn veroorzaakt worden hierdoor aangepakt. De fysiotherapeut zal beginnen met een gericht onderzoek naar de klachten. Er wordt specifiek gezocht naar de ‘’triggerpoints’’. De fysiotherapeut zal deze gaan behandelen om de spieren laten te ontspannen.

Triggerpoints:

Onder een triggerpoint worden kleine verkrampingen verstaan. Deze veroorzaken zowel pijn in de nabijgelegen zenuwbanen als in de spier zelf. Triggerpoint die onze fysiotherapeuten vaak tegen komen zitten in je rug, nek en/of schouders. Een triggerpoint uit zich in stijfheid of pijn in een spier. Een triggerpont kan op tal van manier in het menselijk lichaam ontstaan, onder andere via: overbelasting, slaaptekort, chronisch (verkeerde houding in een lange periode), acuut (verkeerde beweging) of een afwijking in de voeten.

Dry Needling behandeling

De eerste stap in onderzoek. Hierbij analyseert de fysiotherapeut de klachten. Daarna worden de spieren onder de loep genomen om de pijn te achterhalen. Hierna zal de fysiotherapeut gericht op zoek gaan naar de bewuste triggerpoints. Nu de juiste triggerpoint bepaald zijn worden deze aangeprikt met een naaldje. Na de behandeling krijgt de patiënt advies en oefeningen mee om de verbeterede situatie intact te houden.

Hoe voelt de behandeling?

U voelt het naaldje bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan, dit geeft een soort kramp gevoel. Hierna ontspant de spier zich en kunt u meestal direct weer gemakkelijk bewegen. Het kan even vermoeid aanvoelen, maar dat is van korte duur.

Afspraak maken

Deze methode kunt u laten behandelen bij Fysio Barendrecht. Maak vandaag nog uw afspraak. Of kijk even op zorgkaart Nederland voor onze reviews