Fysiotherapie bij etalagebenen

Fysiotherapie bij etalagebenen! In Nederland heeft 1 op de 5 volwassenen ouder dan 50 jaar last van etalagebenen. Het wordt ook wel claudicatio genoemd. Etalagebenen is een vaatziekte en het houdt in dat de slagaderen in de benen vernauwd zijn. Slagaderen zijn bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren door het lichaam.  Etalagebenen kunnen ook een vergrote kan ook hart- en vaatzieken veroorzaken.

Symptomen van etalagebenen

Bij etalagebenen kan er pijn, kramp of een doof gevoel ontstaan in de benen. De pijn hoeft niet alleen in de benen, maar kunnen ook in de voet, kuit of bil optreden. Snel lopen of een helling kunnen zorgen voor extra klachten en pijn. Sommige mensen hebben alleen na een flink stuk lopen, maar ernstige vernauwingen kun je al na enkele meters klachten krijgen. Andere symptomen van etalagebenen kunnen zijn dat je minder gevoel heb in de benen of koude voeten.

Etalagebenen ontstaan geleidelijk. Met de jaren wordt de slagader bij iedereen nauwer, slagadervernauwing is een natuurlijk verouderingsproces.

etalagebene-blog

Behandeling etalagebenen

Bij etalagebenen zijn verschillende behandelingen mogelijk.  Een van de belangrijkste adviezen is een gezonde levensstijl. Looptherapie kan ook erf effectief zijn. Door looptherapie neemt de bloedtoevoer naar de kleinste vaten in de benen toe. Fysiotherapie kan helpen bij het herstel van etalagebene, daarnaast kan de fysio begeleidend zijn voor looptherapie.

Niet altijd helpt een gezonde levensstijl of looptherapie. In sommige gevallen zij medicijnen nodig, deze medicijnen kunnen zijn om de bloeddruk naar beneden te halen of voor een verhoogd cholesterol.

Verschillende factoren kunnen extra risico geven op vernauwing van de bloedvaten:

• Overgewicht
  • Hoge bloeddruk