Hielspoor

Hielspoor Barendrecht. Hielspoor ontstaat bij verkalking van de peesplaat aan het hielbeen. Deze verkalking hoeft geen klachten te geven, echter kan dit gepaard gaan met een ontsteking (Fasciitis plantaris) van de pees die onder de voet loopt en het hielbot verbindt met de bal van de voet. De aanhechting van de pees naar het hielbeen staat onder spanning, waardoor het gaat irriteren en uiteindelijk ontsteekt. Dit zorgt voor veel pijn.

Symptomen Hielspoor

De pijn van hielspoor komt, vanzelfsprekend, bij de hiel vandaan en kan erg pijnlijk zijn. De pijn die u kunt ervaren bij hielspoor is een felle of stekende pijn wanneer er druk komt op de hiel. Deze pijn kan ook doortrekken naar de achillespees. Met name na een langere periode van rust wordt de pijn erger.

Hoe kan  Hielspoor behandeld worden?

Er zijn verschillende manieren voor het behandelen van hielspoor en kan in de meeste gevallen goed behandeld worden. Zo zijn er verschillende medische ingrepen beschikbaar en kan er zelfs gekozen worden voor een operatieve ingreep. Zelf zijn er ook een aantal punten waar u rekening mee kunt houden, zoals het nemen van veel rust. Ook kunt u kijken naar steunzolen die op maat gemaakt zijn. Bij de fysio kunt u de spieren in de voet trainen en het looppatroon verbeteren. Dit kan ervoor zorgen dat de klachten aan de voet verminderen.

Oorzaak Hielspoor

Hielspoor komt door overbelasting van de voeten, de overbelasting kan door verschillende manieren komen:

• Schoenen waarbij er onvoldoende ondersteuning is
  • Bij een afwijkend looppatroon, hierdoor komt extra druk te staan op het hielbot en de pees
  • Door hardlopen (vaak op een te harde ondergrond)
  • Bij overgewicht
  • Onvoldoende ondersteuning voetboog
  • De flexibiliteit van de spieren neemt af naarmate u ouder wordt, dus ook van de peesplaat. Het hielkussentje onder de hiel wordt naarmate u ouder wordt ook dunner
  • Mensen met diabetes
  • Bij veel en langdurig staan
  • Intensief sporten
  • Bij mensen met platvoeten of holvoeten (hoge voetboog).

Hielspoor is een goed te behandelen blessure en kan vaak binnen enkele weken tot maanden verholpen worden.