Parkinson

De ziekte van Parkinson is een zeer complexe ziekte die ontstaat in de hersenen. De gevolgen van deze ziekte zijn voor iedereen anders. Het treft mannen, vrouwen en kinderen; elk van hen heeft zijn eigen vorm van de ziekte van Parkinson. Van trillende handen en depressie tot moeilijk kunnen bewegen en niks meer kunnen ondernemen. Parkinsonisme is de verzamelterm voor de symptomen die mensen met de ziekte van Parkinson kunnen hebben. Parkinson komt vooral voor bij ouderen en treedt meestal op na het 65e levensjaar. Echter, het kan ook voorkomen bij jongere mensen, in 15% van de gevallen treedt Parkinson op bij mensen onder de 50 jaar.

Hoe ontstaat Parkinson?

Voor de oorzaak van Parkinson is nog geen specifiek antwoord. Er lijken verschillende redenen te zijn die bijdragen aan de ontwikkeling van de ziekte van Parkinson. Het is wel bekend dat een tekort aan dopamine in de hersenen een grote rol speelt van de problemen en symptomen van de ziekte van Parkinson. Dit tekort aan dopamine wordt veroorzaakt door het afsterven van dopamine-producerende zenuwcellen in een specifiek gebied van de hersenen. Dit gebied is de zwarte kern (substantia nigra). Waarom de hersencellen afsterven in dit gebied van de hersenen is nog steeds een vraag waar geen antwoord op gevonden is. Het is wel bekend dat de werking van de hersenen afnemen bij het ouder worden. Ook door eiwitstofwisselingsstoornissen en omgevingsfactoren (zoals contact met giftige stoffen) kan de werking van de hersenen verslechteren.

Behandeling van Parkinson

Een fysiotherapeutische behandeling vervangt geen medicijnen of een operatie, deze behandeling kan echter wel helpen om zo goed mogelijk in het dagelijks leven te kunnen blijven bewegen. Hierdoor kan de patiënt zo lang mogelijk op een verantwoorde manier actief blijven. Ook kan de fysiotherapeut helpen bij het verbeteren en onderhouden van de conditie en zorgen voor meer zelfvertrouwen bij de patiënt.