Fysiotherapie bij het herstellen na een meniscusblessure

Meniscusblessure: Wat is de meniscus? De meniscus is onderdeel van de knie, wat eruit ziet als een schijfje. Het bestaat uit twee delen (een binnenste deel en een buitenste deel) en heeft samen de vorm van een hoefijzer en worden bij elkaar gehouden door de kruisbanden. De meniscus kan scheuren als gevolg van sporten of slijtage (ouderdom), waardoor de knie dik wordt en opzwelt. Ook wanneer de knie met grote kracht draait, kan de meniscus afscheuren.

Meniscusblessure

Wanneer het bovenbeen naar buiten draait, beschadigt de buitenste meniscus en bij het naar binnen draaien van het bovenbeen ten opzichte van het onderbeen beschadigt de binnenste meniscus. Dit geeft erge pijn, voornamelijk bij bewegingen waarbij de knie gebogen moet worden. Op langere termijn kan de knie op slot gaan als gevolg van het scheurtje in de meniscus, waardoor de knie niet meer goed te buigen of te strekken is.

De meniscus is onderdeel van de knie, wat eruit ziet als een schijfje.

meniscusblessure fysiotherapie

Meniscusblessure: kom in balans

Wanneer de klachten nog in een lichte fase zitten (weinig pijn, weinig zwelling) is alleen wat rust voldoende om de knie te verlichten, zodat deze gaat herstellen. Blijf echter wel bewegen, omdat dit voor een betere doorbloeding zorgt en daarmee een eerder herstel. Bij ergere pijn en een duidelijke zwelling is het goed om de knie niet tot weinig te belasten door met krukken te lopen. Wel is het belangrijk om ondertussen te blijven bewegen, om doorbloeding te stimuleren. U kunt de knie ondertussen koelen, om genezing te versnellen. Leg uw knie niet op een kussen, omdat uw knie eerder stijf wordt en herstel daardoor lastiger wordt.

Herstellen van een meniscusblessure

Herstel van de meniscus kan lang duren, omdat het gemaakt is van kraakbeen en er daarom slechte doorbloeding is. Daarom kan het handig zijn om hulp te zoeken bij een fysiotherapeut. Zij kunnen helpen bij een gepersonaliseerd behandeling plan. Vraag ook zeker om hulp bij langdurige pijn aan de knie. Ook hier kan de fysiotherapeut hulp bieden. De fysiotherapeut zal de volgende behandeling toepassen:

• De conservatieve behandeling : de therapeut houdt toezicht op de ontwikkelingen omtrent de pijn en zwellingen van de knie. Daarnaast komt de arts met een speciaal programma voor uw klachten, om zo de kracht van de knie te versterken en de beweegbaarheid van de knie te vergroten.
  • Daarnaast kan er een kijkoperatie worden toegepast, om er zeker van te zijn dat de knie gescheurd is. Na de operatie is de fysiotherapeut van belang om te helpen bij het herstellen van de knie. Na zo’n operatie mag de knie gedeeltelijk belast worden en de therapeut kan u helpen bij het vinden van de balans voor de goede belasting.