Hamstring

Hamstring blessure – de hamstrings zijn de drie spieren achter in de dij. Deze spieren strekken zich uit van de heupen naar de binnenkant en buitenkant van de knie. Bij een onverwachte beweging of tijdens een training kan een van de hamstrings verrekken of zelfs scheuren. Dit soort blessures treden meestal op tijdens het sprinten. U voelt plotseling hevige pijn in de achterkant van uw dij en uw spieren kunnen verkrampt aanvoelen. Soms ontstaan hierdoor blauwe plekken die al na een paar uur zichtbaar zijn. Naast acute hamstringschade kunt u ook last hebben van chronische hamstringblessures door overbelasting. Deze chronische pijn komt vooral voor tijdens het sporten. De pijn verdwijnt meestal na het opwarmen van de spieren, maar keert vaak kort daarna toch weer terug.

Hoe erg is uw hamstring blessure?

Om de blessure zo goed mogelijk te behandelen, is het belangrijk voor de fysiotherapeut om te bepalen hoe ernstig de blessure is. Er zijn verschillende gradaties waarin de blessure van de hamstrings kan worden onderverdeeld.

Graad 1:

In het dagelijks leven heeft u nauwelijks of geen last aan de hamstrings. U ziet verder geen zwelling en ook geen blauwe plek. Het gebied waar u last heeft is enkel een beetje gevoelig, maar veroorzaakt geen heftige pijn. Bij het sporten heeft u echter wel pijn in de hamstrings en voelt dit akelig aan.

Graad 2:

Bij het bewegen van uw been heeft u een akelig gevoel, bij het lopen heeft u echter geen last van de hamstrings. Het gebied waar u last heeft is wel een beetje gevoelig, maar veroorzaakt geen heftige pijn en er is geen sprake van een zwelling.

Graad 3:

Het aanraken of drukken op de hamstrings veroorzaakt pijn en er is lichte sprake van een blauwe plek of een kleine zwelling. Het gebied waar u last heeft is gevoelig en bij het lopen heeft u constant last, ook kunt u uw been maar moeilijk bewegen.

Graad 4:

Lopen is onmogelijk en elke beweging met uw been veroorzaakt heftige pijn. Het gebied waar de hamstrings zich bevinden is verkleurd en er is sprake van een zwelling.

Behandeling van een hamstringblessure

Het herstel van uw hamstringblessure zal vooral bestaan uit het versterken van de spier. Dit zal gebeuren met de fysio die u zal begeleiden door middel van rek- en krachtoefeningen. Spierscheuren komen meestal snel terug op dezelfde locatie, daarom is het erg belangrijk dat u goed werkt aan het herstellen en aansterken van de spier.