Fysiotherapie bij carpaletunnelsyndroom

Fysiotherapie bij carpaletunnelsyndroom! Het carpaletunnelsyndroom kan tinteling, pijn of doof gevoel geven in de vingers, duim en handpalm. Klachten kunnen voorkomen in de gehele hand en kunnen uitstralen naar de onderarm.

Wat is het carpaletunnelsyndroom ?

Aan de binnenzijde van de pols zit een tunnel waar een zenuw en pezen door lopen, dit noem je ook wel de carpale tunnel. De tunnel is een doorgang voor de zenuw en de pezen naar de hand toe. Deze tunnel kan te nauw worden, de handzenuw kan dan ik de knel komen te zitten. Als de carpale tunnel te nauw wordt en je hier klachten aan ervaart wordt dit het carpaletunnelsyndroom genoemd.

Het carpaletunnelsyndroom komt voor al voor bij:

• Vrouwen
  • Zwangere
  • Mensen van 40 tot 60 jaar
  • Bij mensen met reuma, diabetes, overgewicht of een slecht werkende schildklier
Wat-is-carpale-tunnel-syndroom

Oorzaken carpaletunnelsyndroom

De carpale tunnel is erg nauw, bij een beetje zwelling kan de handzenuw al in de knel raken. De zwellingen kan door veel dingen ontstaan, enkele voorbeelden zijn:

• De hand lange tijd naar achter of voren gebogen is.
  • De hand of pols snelle en steeds dezelfde beweging maakt (typen)
  • Polsen of armen vaak te maken hebben met trillingen (werken met een drilboor)

Een echte grote oorzaak van carpaletunnelsyndroom is onbekend, maar een aantal verschillende oorzaken die soms voorkomen zijn:

• Botbreuk of artrose
  • Een zwelling van het glijweefsel
  • Een ziekte zoals: Suikerziekte, schildklierafwijking of reumatische aandoeningen
  • Vasthouden van vocht, dit komt veel voor bij een zwangerschap
Carpaletunnelsyndroom

symptomen carpaletunnelsyndroom

De symptomen worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw in de pols. De klachten kunnen bestaan uit een pijnlijk, dovig of tintelend gevoel in de hand en vingers. De gevoelloosheid of het tintelen komen meestal voor in de duim, wijs-, middel- en ringvinger. De verschijnselen treden meestal op tijdens een activiteiten of s ’nachts. Patiënten met het carpaletunnelsyndroom kunnen soms ervaren dat ze minder kracht hebben in de hand en dingen ook laten vallen.

Om de klachten te verminderen is het handig om af en toe de handen te bewegen zonder ze veel te belasten. Dingen die je kunt doen zijn:

• Een vuist te maken
  • Met de hand te wapperen
  • De polsen strekken en buigen
  • De vingers strekken of spreiden

Hoe kan fysiotherapie helpen?

Fysiotherapie kan zeker helpen bij het carpale tunnel syndroom. Zo kan een fysiotherapeut adviezen geven over je werkhouding of over het vermijden van bepaalde bewegingen. De pijn van het carpaletunnelsyndroom kan ook verzacht worden om de pols in te tapen door een fysiotherapeut

Fysiotherapie-carpaletunnelsyndroom

Behandelingen carpaletunnelsyndroom

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk bij het carpaletunnelsyndroom.

De behandelingen die mogelijk zijn, zijn:

• Injectie

Een arts kan een injectie met onstekingsremmers toedienen. Klachten worden vaak minder of verdwijnen.

• Spalk

Een spalk kan de klachten verminderen. Het is van belang om iedere nacht en zo veel mogelijk overdag te dragen. In 4 weken moeten de klachten duidelijk verminderd zijn.

Afwachten

• Er kan er voor gekozen worden om er niks aan te doen. Er is een kans dat de klachten vanzelf weer over gaan, dit gebeurt voor al bij zwangere vrouwen.

Operatie

• Als de meeste klachten hierboven niet helpen is er een mogelijk voor een operatie.
Infograpich over carpaletunnelsyndroom