Wat is pijn?

Wat is pijn? Een waarschuwingssignaal van het lichaam!

Fysio aan huis heerjansdam

Waarom hebben wij pijn?

Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam, het is onplezierig en iemand kan er veel last van hebben. Er zijn veel verschillende soorten pijn. Het kan ook een symptoom zijn dat veroorzaakt wordt door verschillende aandoeningen.. Op de eerste plaats is pijn een waarschuwingssignaal dat ons erop attendeert dat er ergens in het lichaam een beschadiging is. Het maakt ons duidelijk dat we iets moeten ondernemen om ons te beschermen en te behoeden voor risico’s. Deze klacht noemen we acute pijn en is een symptoom dat er ergens in ons lichaam iets fout loopt.

Acute pijn ontstaat wanneer zenuwuiteinde geprikkeld worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je:

• Je je hand verbrandt
  • Je in je vinger snijdt
  • Je door een insect gestoken wordt

Niet elke pijn heeft een beschermende functie. Soms blijft pijn veel langer bestaan zelfs nadat het lichaam al hersteld is. Men spreekt dan van chronische pijn (meer dan 3 maanden). Vaak is de oorzaak bekend, zoals gewrichtspijn bij reuma, zenuwpijn na een operatie of na chemotherapie.

”Als uw lichaam zijn grenzen begint aan te geven… Vergeet dan niet om te luisteren”

Welke veel voorkomende klachten behandelen wij bij Fysio Barendrecht?

Zoals u heeft kunnen lezen, zijn er verschillende aanleidingen voor een bezoek aan de fysiotherapeut. In grote lijnen zijn klachten in te delen in blessures, chronische pijn en/of klachten. In sommige gevallen is de aanleiding voor uw klacht heel duidelijk, zoals een ongeval of ziekte. In andere gevallen heeft u hulp nodig van een fysiotherapeut om er samen achter te komen wat de aanleiding is van uw klacht. Op deze manier kunnen herhaling van de klachten in de toekomst voorkomen worden. Wat uw situatie ook is, onze fysiotherapeuten helpen u met een oplossing voor uw klachten.